la dem bo i samme bur??

la dem bo i samme bur??

Innlegg Gwin kanin 07 Feb 2010, 18:56

jeg har to hann kaniner og de har bodd hvær for seg den ene er akkurat fylt ett år, den andre er 4mnder og nettopp blitt kjønsmoden.
for noen dager siden løsnet en del på døren til buret til Gwin og Gwin fant selvfølgelig ut hvordan han skulle åpne døren(han stakk ikke siden jeg var der). jeg fant en løsning som delte buret til Ajax i to og satte Gwin i den ene delen, så dro jeg til noen venner. Da jeg kom hjem hadde Gwin komt seg over til Ajax, jeg satte han over på sin side igjenn. Morgenen etter satt de sammen igjenn og da satt Gwin(som vandligvis er redd for Ajax) og vasket Ajax, jeg lot dem være sammen siden det virket som at de likte hverandre. Jeg fikset Gwin sit bur siden det er mye større å satte begge kaninene inn dær, men bør ajax flytte tilbake?? Jeg vil helst at de skal bo sammen.
(\__/)
(='.'=)
(")_(") <--- hihihi det er en kanin xD
Brukerens avatar
Gwin kanin
Dyreelsker
Dyreelsker

Stjerner: 514
Alder: 15 år
Dyr/Raser: 2 hamster, 1 Rex hermelin og en dvergvedder

Re: la dem bo i samme bur??

Innlegg Hedda 07 Feb 2010, 19:28

Du bør absolutt flytte dem fra hverandre, plutselig kan det gå galt og det er ikke morsomt verken for deg eller kaninene. Hvis du ønsker å ha dem sammen må du kastrere dem. Jeg vet ikke hvordan du vet at han på 4 måneder nettopp har blitt kjønnsmoden, men årsaken til at det går bra kan jo være at han ikke er det?

Uansett anbefaler jeg deg på det sterkeste å skille dem intil du eventuelt kastrerer dem, da kan de flytte sammen hvis de er venner fortsatt. Hvis ikke kan du prøve å bonde dem, men jeg har ingen erfaring med det :)

Forresten: Er du helt sikker på kjønnet på begge kaninene? Det er nemlig veldig uvanlig at to kjønnsmodne hannkaniner går sammen uten å sloss/kastrere hverandre.
Hedda
Veteran
Veteran

Stjerner: 378
Alder: 18 år
Dyr/Raser: Kanin - dvergharer og dvergveddere

Innlegg Gwin kanin 07 Feb 2010, 22:13

jeg er 110% sikker på at begge er gutter... ;)
når jeg sier at Gwin nettopp er blit kjøsnmoden mener jeg at han har begynt ri på ting...
(\__/)
(='.'=)
Brukerens avatar
Gwin kanin
Dyreelsker
Dyreelsker

Innlegg Angelica 08 Feb 2010, 01:11

Gwin kanin skrev:jeg er 110% sikker på at begge er gutter... ;)
når jeg sier at Gwin nettopp er blit kjøsnmoden mener jeg at han har begynt ri på ting...

Er det ikke vanlig at hunnkaniner gjør det også? Jeg har opplevd at hunnkanin også rir på ting, hun var jeg sikker på var hunnkanin for hun kom fra noen som hadde peiling på kaniner.
Bilde
Takk for banner HenrietteJ.|Kattene mine er mitt alt<33
Brukerens avatar
Angelica
Dyreelsker
Dyreelsker

Stjerner: 2676
Alder: 19 år
Dyr/Raser: katter, To nydelige huskatter, en siam og en liten søt seychellois jente.

Innlegg Hedda 08 Feb 2010, 06:51

Det kan skje at hunnkaniner også rir på ting, spesielt andre kaniner for å vise dominans. Men det er nok betydelig mer vanlig blant hanner :-)

Men ridningen på ting tyder jo på at det begynner å bli litt hormoner i kroppen hans, og jeg må si jeg er overrasket over at det har gått bra, men holder fortsatt på mitt om at du uansett bør skille dem (fram til eventuell kastrering), for plutselig kan det gå galt.
Hedda
Veteran
Veteran

Innlegg Gwin kanin 08 Feb 2010, 16:14

jeg kommer ikke til å kastrere dem...
de har bodd sammen siden fredag ettermiddag er ikke det normalt alså?? lever ikke kaniner i store grupper i villmarken??

de rir ikke på hverandre så lenge de er i buret(jeg satt leeenge og fulgte med), men da jeg satte dem i innhegningen fant jeg ut at det var best ad de var der hver for seg...
jeg har ikke tengt å la dem bo sammen lengere, bare en bitteliten stund til Gwin sitt bur er helt reperert, nå bor begge hos Ajax igjenn
(\__/)
(='.'=)
Brukerens avatar
Gwin kanin
Dyreelsker
Dyreelsker

Innlegg Hedda 08 Feb 2010, 16:43

I naturen lever kaniner i store grupper ja, men de er ikke flokkdyr, de er kolonidyr. Dette klarer (som regel) ikke vi mennesker å tilfredsstille når kaninene bor i bur, de trenger veldig stor plass for at dette skal gå. Du kan lese litt mer om det her: http://kanin.org/kaniner_sammen :-)

Jeg tror at de etterhvert vi komme til å sloss om de står sammen, selvom han begynner å bli kjønnsmoden kan det kansje være at den voksne hannen ikke oppfatter han som en rival helt enda, men at det kommer når han blir litt eldre. Leste for bare noen dager om noen som hadde hatt noen hanner fra samme kull sammen til de ble 4 måneder, og plutselig her en dag ble det hastebesøk hos vetrinæren på grunn av slossing. Men uansett bra at du skal skille dem, siden du ikke vil kastrere dem ;)
Hedda
Veteran
Veteran

Innlegg ZakuraRabbit 08 Feb 2010, 18:18

Kaniner er sosiale ja...men du må huske at i naturen har de MASSE plass å røre seg på.
Og selv da kommer hannkaniner ofte i slosskamp om hunner eller territorium, som ofte kan ende med at den ene kastrerer den andre. Dersom en gir seg kan den stikke av, det får den ikke til når den sitter i bur.
Brukerens avatar
ZakuraRabbit
Veteran
Veteran

Stjerner: 467
Alder: 22 år
Dyr/Raser: Kaniner (rex og blanding) og en gullhamster

Innlegg Gwin kanin 16 Mar 2010, 19:30

Malinpiå skrev:Det lureste viss du vil at de skal være sammen det er nok å kastrere dem begge. For det kan plutselig skje at de begynner å sloss. Litt kort svar.

Klem Malinpiå !

dette er et gammelt emne, jeg har forlengst satt dem i hver sitt bur!!!
(\__/)
(='.'=)
Brukerens avatar
Gwin kanin
Dyreelsker
Dyreelsker

Gå til Generelle tema

Hvem er i forumet